Sunday, November 29, 2009

NO TITLE

Today i malas nk cerita pasal biz. maybe masih ada sisa-sisa kesedihan di atas pemergian pakcik i pada 24/11/09 yang lalu.

Petang tu mak i call ckp pakcik dh pergi...so me, amet n kak ngah pun after diskas2 baliklah ke kampung malam tu jugak.kami sampai hampir Subuh, rehat jap dan terus pi ziarah pakcik. sempat la tatap muka dia, then terus dia dimandikan dan kami hantar dia hingga ke pintu terakhir..

pemergian pakcik agak drastik.dia tidak pernah mengetahui apa sakitnya. sampai satu hari tu, dia ckp kat Cik Ton (makcik i) yg dia sakit dada n perut. sampai hospital, doktor tahan dia kat ward.bila buat siasatan lanjutan, barulah tahu dia ada kanser pangkal pankreas, dan telahpun melarat hingga ke hati.

18 hari dia terlantar di hospital, akhirnya dia pergi menyahut seruan Ilahi. pantas. cepat.
i renung satu persatu wajah anak-anaknya, yg semuanya masih bersekolah. 4 orang anak perempuan. cukup untuk menjadi kunci pintu syurga kepada ibu ayah. i renung muka Cik Ton. pergi sudah insan yg mencarikan mereka rezeki. walaupun cuma pekerja kontrak,tapi gajinya tetap cukup untuk makan minum serta pakaian anak-anak.

tiada harta yang ditinggalkan kepada keluarga. tiada simpanan untuk mereka boleh bergoyang kaki. Cik Ton harus mula berdiri sendiri, mencari rezeki.tapi i yakin, Cik Ton orangnya kuat dan tabah.i yakin, dia akan bangun demi anak-anaknya.dan i tak nampak riak-riak kecewa, mahupun kesedihan yg terlampau di wajahnya.

Cik Ton, adalah antara orang yang paling i sayangi. sebab dia seperti ibu kedua untuk i. dia yg menjaga i dari kecik, sampailah menghantar i ke tadika. tika malam di zaman kecil i, i lebih banyak spend time dgn Cik ton, even tidur pun dgn Cik Ton. nak keluar pekan, nak pergi kedai, semuanya Cik Ton. malah i masih teringat lagi, masa i masuk hari kanak-kanak sedunia, Cik Ton lah yg membuat semua persiapan - baju gaun, stokin, kasut, getah ikat rambut, klip rambut sampailah membawa i ke dewan.

tapi bila i dah pindah rumah, dan Cik Ton pula dh berkahwen, i semakin jauh..dan jauh.. dgn dia.
cek minta maaf Cik Ton..

mulai hari ni, i akan cuba bantu dia seboleh-bolehnya yg i mampu. dalam pada itu, i mengharapkan doa Cik Ton mengiringi perjalanan hidup i agar beroleh kejayaan, yang akan dapat dikongsi bersama nanti, Insya Allah...

Walau bagaimanapun, i tetap dapat satu pengajaran di sini :
Bila kita pergi, dan tidak meninggalkan sedikit harta/duit untuk isteri n anak-anak buat kesinambungan hidup mereka (sementara beroleh rezeki yg lain), memang kelihatan agak sukar dan susah.Maka, kumpulkanlah sedikit harta (bukan nak tamak ye) untuk anak-anak, sekurang-kurangnya bagi menampung kehidupan mereka semntara masih kecil dan bersekolah.

Umpama kata-kata hikmah :
"Bekerjalah dan carilah harta seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, dan beribadatlah seolah-olah kamu akan mati keesokannya."

Wallahu'alam...